Om Nallebudet

Köpvillkor

Nallebudet ägs och drivs av Nallebudet AB org. nr. 559134-4022

Vid genomförande av köp godkänner du dessa köp- & leveransvillkor, så var för din egen skull noga med att läsa nedanstående text. Vi vill att du alltid ska vara nöjd med oss på Nallebudet, och såklart ha rätt förväntningar när vi hanterar din viktiga och fina omtanke. 

Leveransvillkor

Genomsnittlig leveranstid är två arbetsdagar från att ditt Nallebud skickats från vårt lager, men kan ske inom både färre och fler dagar. För orter från Gävle och norrut är genomsnittet tre arbetsdagar, men kan även det ta färre eller fler dagar.

Om beställningen sker innan kl. 15.30 på en vardag skickas försändelsen från vårt lager i Kalmar samma dag såvida kunden inte valt ett annat skickdatum. Vid beställningar efter 15:30 på vardagar och/eller helgdagar/röda dagar skickas leveransen nästföljande vardag eller på av kunden angivet datum, dock endast vardagar. OBS! Vid högtider och i semestertider kan ändringar förekomma, vilka alltid anges i beställningen.

Observera att Nallebudet inte erbjuder garanterade leveransdatum.

Vid eventuellt försening som uppstått efter att beställningen lämnat Nallebudets lager, utgår ingen återbetalning eller ersättning. Vardera fall bedöms av Nallebudet och kan innebära ny försändelse eller tillgodo för framtida beställning.

Samtliga Nallebud skickas spårbart med Early Bird eller Postnord där deras gällande leveransvillkor gäller. Observera att ett Nallebud anses alltid som levererat oavsett leveranssätt, och kan ej påverkas av oss på Nallebudet.

Ett leveransförsök per beställning ingår i fraktpriset.

 

Leveransalternativ – Varubrev Postnord

 

Spåras via appen Mina Paket eller Postnords app

Leveranstid: 1 – 2 vardagar*. OBS! Ej garanterad leveranstid.
Paketet delas ut i postlådan.
Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid dörren eller i en påse utanpå postlådan. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.
* Till vissa områden tar leveransen 2 dagar eller mer, se ovan.
 

Vid brist på utrymme i brevlådan är det upp till den lokala brevbäraren att bedöma om risk för stöld råder vid tillfället eller om det finns en historik med försvunna försändelser i området – och om så görs, levereras Nallebudet till ett närliggande ombud för din och vår säkerhet.

Nallebudet har tyvärr inte möjlighet att ta i beaktning om mottagaren är sjuk, i riskgrupp eller av annan anledning inte kan hämta sitt Nallebud, oavsett om det är i brevlåda eller hos ombud.

 

Leveransalternativ – Early Bird

Spåras via appen Mina Paket

Leveranstid: 2-4 dagar. OBS! Ej garanterad leveranstid.
Om paketet inte får plats i postlådan hängs det i en påse på postlådan (hus) eller vid dörren (lägenhet), i undantagsfall sker leveransen via ombud (Bring).
Morgontidig leverans: kl. 01.00–07.00 måndag-lördag.

Leverans sker i regel innan kl.07:00 och två till fyra arbetsdagar från din beställning innan kl.15:30 på vardagar eller valt skickdatum. Leverans sker även på lördagar.

 

Spåra ditt paket & Aviseringar

Samtliga Nallebud kan spåras genom appen Mina Paket där du kan följa dina paket från många olika butiker och speditörer. Din beställning dyker upp automatiskt om du registrerar dig med samma mobilnummer och/eller mailadress som vid beställningen. Avisering kan förekomma. Postnords app kan användas för Postnord-paket.

Vid fall där Nallebud levereras till ombud skickas avisering till det nummer som angavs vid beställningen, i regel en arbetsdag efter att Nallebudet nått ombudet. Detta för att säkerställa att det finns tillgängligt vid uthämtningstillfället.

Ett aviserings-SMS om att hämta Nallebudet hos ombud skickas automatiskt från Postnord till det mobilnummer som angetts vid beställningen.

 

Ej uthämtade Nallebud

Nallebudet tar inget ansvar om leveransen inte hämtats ut hos ombud inom angiven tid. Om Nallebudet kommer Nallebudet AB i retur ges möjligheten att skicka ordern på nytt mot en kostnad på 79 kronor för kunden. Om kunden önskar att en beställning ej ska skickas om vid fall där det kommer i retur till Nallebudet kan återbetalning göras med en reducering på 149 kronor, varav fraktkostnad (49 kronor). Exempelvis om Nallebudets totala kostnad är 249 kronor, görs en återbetalning om 100 kronor.

 

Leveranser till barn

Ska du skicka ditt Nallebud till ett barn rekommenderar vi att ange en målsmans namn som C/O, då brevbäraren inte nödvändigtvis vet att barnet är boende på adressen då det är vanligt förekommande att deras namn inte står med på brevlådan.

 

Leveranser till företag

Leveranser till företag kan endast genomföras med Postnords Varubrev.

När du skickar din omtanke till någons jobb så är det viktig att ange företags namn, fullständiga adress och såklart mottagarens namn. Glöm inte eventuell avdelning i adressen.

Råden från oss är att ange följande:

– Företagets namn
– Mottagarens namn
– Eventuell avdelning mottagaren jobbar på
– Företagets fullständiga postadress

Nallebudet tar inget ansvar om kund anger en icke fullständig  adress, och har ej möjlighet att begära kompletterande information vid fall detta sker. Om Nallebud ej är möjlig att leverera och kommer Nallebudet i retur ges möjligheten att skicka ordern på nytt mot en kostnad på 79 kronor för kunden. Vid fall där kunden önskar att ej skicka om Nallebudet, se mer information under ”Leveransalternativ – Varubrev Postnord”.

 

Leveranser till sjukhus

Vi erbjuder leveranser till sjukhus och då måste du kolla upp adressen såväl som tiden mottagaren befinner sig på sjukhuset.  Du behöver vara mycket noggrann med ovanstående.  Räkna med extra leveranstid för sjukhusens interna hantering av posten. Postnords spårning av Nallebudet varierar beroende på sjukhus, i många fall räknas det som levererat vid avlämning till posthanteringen, i andra fall lämnas Nallebudet till sjukhusets utdelning, men markeras inte som levererat i Postnord-appen. Vi kan inte ta ansvar för att spårningen inte är tydligare än så.

Råden från oss är att ange följande:

– Mottagarens namn
– Eventuell avdelning mottagaren är på
– Sjukhusets fullständiga postadress.

Kontakta oss gärna för avstämning. Se också nedan ”Kundens ansvar”.

 

Kundens ansvar

För oss är varje omtanke och Nallebud lika viktig!
Men för att kunna leva upp till förväntningarna är Kunden ensam ansvarig för att ange en fullständig och korrekt adress till mottagaren av Nallebudet i samband med beställningen. Detta innebär även säkerställandet av att mottagarens namn står på brevlådan och/eller dörren.

Nallebudet bär ej ansvaret för leveransen om felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter har angetts. Observera att vid förlust eller ej leveransbart Nallebud där ovanstående ej säkerställts är kunden fullt betalningsansvarig.

Vid felaktigt angivna adressuppgifter som innebär att Leveransen kommer i retur till Nallebudet, kan kunden välja att skicka försändelsen på nytt mot en hanteringskostnad om 79 kronor som debiteras Kunden. Kunden har dock ej rätt till återbetalning.

Kunden är även ensam ansvarig för säkerställandet av att mottagaren finns kvar på den i beställningen angivna adressen i minst fem (5) vardagar från skickdatum. Vid fall där mottagaren av någon anledning inte finns kvar på den angivna adressen i minst fem (5) vardagar tar Nallebudet ej ansvar för leveransen.

Vid de fall Kunden angivit felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter, och ordern kommit i retur till Nallebudets lager och Kunden ej önskar att ordern ska skickas på nytt sker ingen återbetalning.

I de fall Leveransen försvinner på grund av felaktigt angivna adressuppgifter kan Kunden välja att skicka ett nytt Nallebud till kostnaden av Nallebudet samt fraktkostnad.

 

Betalningsvillkor – Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard & American Express. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Betalningsvillkor – Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Nallebudet.se överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Fraktkostnad

Nallebud skickas vart som helst inom Sverige som Varubrev med Postnord eller med Early bird från en fraktkostnad om 49 respektive 59 kronor inkl. moms. Andra priser kan förekomma för andra leveranssätt.

 

Reklamationer

Vid felaktig leverans eller felaktig vara, kontakta oss på info@nallebudet.se. 

 

Ålderskrav – Minst 18 år

Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Vid köp av lotter krävs att både mottagare och beställare är minst 18 år, vilket kunden garanterar genom godkännandet av köpvillkoren i samband med köpet.
 

Personuppgifter

Personuppgifter lagras i vårt kundregister vid beställning av vara. Ingen obehörig har tillgång till detta register. Se också vår policy för integritetsfrågor.

Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms som är varierande beroende på vilken produkt du väljer. Vi reserverar oss för ev. momshöjningar eller andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Utöver detta tas förbehåll om prisändring inför ramen av prisföreskrifter gällande på leveranstidpunkten.

Erbjudande vi har baseras på ordinariepris och de visas överstruket brevid erbjudandets pris. Om du vill veta något mer om prishistorik för en vara, vänligen skriv till oss på info@nallebudet.se.

 

Ångerrätt

När du skickar ett Nallebud till någon annan än dig själv anses produkten vara förbrukad precis som när du skickar blommor. Nallebud är också en sammansatt produkt på begäran av kunden och paketeras på ett omsorgsfullt och vackert sätt som är unikt för varje Nallebud. Ångerrätt gäller inte heller på livsmedel eller lotter.

Observera att du därför har rätten att ångra ditt köp innan det att din beställning skickats från Nallebudet, vilket i regel är kl.15:30 på vardagar.

 

Nallebud med felaktiga uppgifter

Vänligen kontrollera att mottagaradressen som fylls i är korrekt. Nallebud, där felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter har uppgetts, ansvarar vi ej för. Dessa kan komma bort i posthanteringen eller levereras till felaktig adress, eller inte levereras. Nallebudet är ej skyldiga att ersätta eller kompensera för detta. Nytt sändningsförsök kan göras när beställningen kommer Nallebudet i retur, och då till en kostnad om 79 kronor.
För mer information, läs mer under ”Kundens ansvar”.

Välj anledning