Köpvillkor

Nallebudet ägs och drivs av Nallebudet AB org. nr. 559134-4022

Leveransvillkor

Om beställningen sker innan kl. 15.30 på en vardag skickas försändelsen från vårt lager i Borås samma dag. Vid beställningar efter 15:30 på vardagar och/eller helgdagar/röda dagar skickas leveransen nästföljande vardag eller på av kunden angivet datum, dock endast vardagar.

Observera att du behöver ha Postnords app samt registrera dig med samma mobilnummer och/eller mailadress som vid beställningen för att kunna följa din order. Avisering kan förekomma. 

Postnords genomsnittliga leveransvillkor i skrivande stund är för Varubrev två arbetsdagar med spårbarhet inom Sverige. Vid eventuell försening som uppstått efter att beställningen lämnat Nallebudets lager, utgår ingen återbetalning. Vardera fall bedöms av Nallebudet och kan generera i ny försändelse eller tillgodo för framtida beställning.

Leveransalternativ – Varubrev Postnord

Samtliga Nallebud skickas som spårbara Varubrev med Postnord där deras gällande leveransvillkor gäller. Ett Nallebud ska anses som levererat oavsett leveranssätt enligt nedan.

Det primära sättet för leverans av Varubrev är till mottagarens brevlåda. Vid fall där Nallebudet av någon anledning inte får plats kommer brevbäraren i andra hand att hänga Nallebudet på mottagarens dörr. Det är dock upp till den lokala brevbäraren att bedöma om risk för stöld råder, och om så görs, levereras Nallebudet till ett närliggande ombud. Vid fall där Nallebud levereras till ombud skickas en pappersavi till mottagaren, i regel en arbetsdag från att Nallebudet nått ombudet. Detta för att säkerställa att det finns tillgängligt vid uthämtningstillfället.


Viktig information gällande aviserings-SMS
Ett aviserings-SMS om upphämtning hos ombud skickas automatiskt till avsändarens vid ordern angivna mobilnummer som ett led i Postnords paket-spårning. Detta kontrolleras ej av Nallebudet och skall bortses från av avsändaren då mottagaren får pappersavi när Nallebudet nått ombudet.


Leveranser till barn

Ska du skicka ditt Nallebud till ett barn rekommenderar vi att ange en målsmans namn som C/O, då brevbäraren inte nödvändigtvis vet att barnet är boende på adressen då det är vanligt förekommande att deras namn inte står med på brevlådan.


Leveranser till företag

När du skickar din omtanke till någons jobb så är det viktigt att ange både Företagets namn, fullständiga adress inklusive  Mottagarens namn och eventuell avdelning i adressen.


Leveranser till sjukhus

Vid leverans till sjukhus kan dess interna postgång innebära ytterligare leveranstid om 1-2 arbetsdagar. Kontakta sjukhuset för att få all information som behöver anges för att leveransen ska nå mottagaren på aktuell avdelning och rum samt att patienten kommer finnas kvar på sjukhuset i minst fyra arbetsdagar från beställningen.

Kundens ansvar

Kunden är ansvarig för att ange en fullständig och korrekt adress till mottagaren av Nallebudet i samband med beställningen. Nallebudet bär ej ansvaret för leveransen om felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter har angetts. Vid förlust av Nallebud i dessa fall är kunden fullt betalningsansvarig.

Vid felaktigt angivna adressuppgifter som innebär att Leveransen kommer i retur till Nallebudet, kan kunden välja att skicka försändelsen på nytt mot en hanteringskostnad om 79 kronor som debiteras Kunden.

Vid de fall Kunden angivit felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter, och ordern kommit i retur till Nallebudets lager och Kunden ej önskar att ordern ska skickas på nytt sker ingen återbetalning.

I de fall Leveransen försvinner på grund av felaktigt angivna adressuppgifter kan Kunden välja att skicka ett nytt Nallebud till kostnaden av Nallebudet samt fraktkostnad.

Reservation för Postens hantering.
Enligt Posten kommer 95 % av alla försändelser fram dagen efter att de postas. (vardagar) Vid leverans till Europa och resten av världen blir leveranstiden längre, och inga garantier kan ges då det hanteras av internationella posthanteringar.


Fraktkostnad

Nallebud skickas vart som helst inom Sverige som brev med Postnord till den låga fraktkostnaden om 29 kronor inkl. moms. Undantag kan förekomma för eventuella tillägg såsom MyHome Pack, Express eller liknande.

Nallebud kan i dagsläget endast skickas inom Sverige.


Reklamationer

Vid felaktig leverans eller felaktig vara, kontakta oss gärna på info@nallebudet.se. 


Krav

Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Köp av lotter kräver att både mottagare och beställare är minst 18 år.


Personuppgifter

Personuppgifter lagras i vårt kundregister vid beställning av vara. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag.


Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms som är varierande beroende på vilken produkt du väljer. Vi reserverar oss för ev. momshöjningar eller andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Utöver detta tas förbehåll om prisändring inför ramen av prisföreskrifter gällande på leveranstidpunkten.


Betalning

Nallebudet är anslutet till Klarna Checkout som är ledande inom betaltjänster i Norden. Genom Klarna Checkout erbjuds du olika betalsätt efter att du har bekräftat ditt köp i kassan. De betalsätt som erbjuds är anpassade efter just dig.

Du kan läsa mer om Klarna Checkout på deras informationssida: https://klarna.com/sv/handla-med-klarna

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här


Ångerrätt

När du skickar ett Nallebud till någon anses produkten vara förbrukad precis som när du skickar blommor till någon så är produkten och hälsningen förbrukad, därför gäller inte ångerrätten rakt av. Däremot så kan produkten självklart reklameras vid fel. Ångerrätten, vilket innebär att du kan skicka tillbaka produkten inom två veckor, gäller däremot på alla tillbehör som säljs med Nallebudet. Detta grundar sig på ett följande avsnitt i lagen om distanshandel: 4§ punkt 2: “en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal” kan alltså undantas från regeln om ångerrätt.

Nallebud med felaktiga adresser

Vänligen kontrollera att mottagaradressen som fylls i är korrekt. Nallebud, där felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter har uppgetts, ansvarar vi ej för. Dessa kan komma bort i posthanteringen eller levereras till felaktig adress. Vi är ej skyldiga att ersätta eller kompensera för detta. För mer information, läs mer under “Kundens ansvar”.