Köpvillkor

Nallebudet ägs och drivs av Nallebudet AB org. nr. 559134-4022

Vid genomförande av köp godkänner du dessa köp- & leveransvillkor, så var för din egen skull noga med att läsa nedanstående text. Vi vill att du alltid ska vara nöjd med oss på Nallebudet, och såklart ha rätt förväntningar när vi hanterar din viktiga och fina omtanke.

 

VIKTIG INFORMATION GÄLLANDE LEVERANSER P.G.A. COVID-19

Vi behöver alla ha förståelse för att vardagen inte är som vanligt i och med den ansträngda situationen som råder på grund av ökad smittspridning. Postnord är precis som alla andra drabbade av detta, varför det kan ske fördröjningar i leveranser, även fina omtankar via Nallebudet.

Nallebudet har tyvärr inte möjlighet att ta i beaktning om mottagaren är sjuk, i riskgrupp eller av annan anledning inte kan hämta sitt Nallebud, oavsett om det är i brevlåda eller hos ombud.

Därför är det extra viktigt att du som kund läser våra gällande leveransvillkor innan du godkänner dessa och genomför ditt köp hos oss. Det är lika viktigt för oss som för dig att din fina och viktiga omtanke kommer fram, så vi behöver hjälpas åt att säkerställa att förutsättningarna är de rätta.

 

Leveransvillkor

Om beställningen sker innan kl. 15.30 på en vardag skickas försändelsen från vårt lager i Borås samma dag. Vid beställningar efter 15:30 på vardagar och/eller helgdagar/röda dagar skickas leveransen nästföljande vardag eller på av kunden angivet datum, dock endast vardagar.

Postnords genomsnittliga leveransvillkor i skrivande stund är för Varubrev två arbetsdagar med spårbarhet inom Sverige, men leveransen kan ske inom både färre och fler dagar. Vid eventuell försening som uppstått efter att beställningen lämnat Nallebudets lager, utgår ingen återbetalning. Vardera fall bedöms av Nallebudet och kan generera i ny försändelse eller tillgodo för framtida beställning.

Samtliga Nallebud kan spåras genom Postnords app, när du registrerar dig med samma mobilnummer och/eller mailadress som vid beställningen. Avisering kan förekomma. 

Leveransalternativ – Varubrev Postnord

NB levalt 210202 03 hr

Samtliga Nallebud skickas som spårbara Varubrev med Postnord där deras gällande leveransvillkor gäller. Ett Nallebud anses alltid som levererat oavsett leveranssätt.

Leveranssätt 1 – Brevlådan
Det primära sättet för leverans av Varubrev är till mottagarens brevlåda.

Leveranssätt 2 – Utanför dörren

Vid fall där Nallebudet av någon anledning inte får plats kommer brevbäraren i andra hand att lägga Nallebudet utanför mottagarens dörr

Leveranssätt 3 – Postnords Ombud

Det är upp till den lokala brevbäraren att bedöma om risk för stöld råder vid tillfället eller om det finns en historik med försvunna försändelser i området – och om så görs, levereras Nallebudet till ett närliggande ombud för din och vår säkerhet.

Spåra ditt paket & Aviseringar

Vid fall där Nallebud levereras till ombud skickas en pappersavi till mottagaren, i regel en arbetsdag efter att Nallebudet nått ombudet. Detta för att säkerställa att det finns tillgängligt vid uthämtningstillfället.

Ett aviserings-SMS om att hämta Nallebudet hos ombud skickas automatiskt från Postnord till det mobilnummer som angetts vid beställningen. Du kan bortse från detta SMS då det endast är ett steg i Postnords paket-spårning. Detta kontrolleras ej av Nallebudet.

Ej uthämtade Nallebud

Nallebudet tar inget ansvar om leveransen inte hämtats ut hos ombud inom angiven tid. Om Nallebudet kommer Nallebudet AB i retur ges möjligheten att skicka ordern på nytt mot en kostnad på 79 kronor för kunden. Om kunden önskar att en beställning ej ska skickas om vid fall där det kommer i retur till Nallebudet kan återbetalning göras med en reducering på 149 kronor, varav fraktkostnad (49 kronor). Exempelvis om Nallebudets totala kostnad är 249 kronor, görs en återbetalning om 100 kronor.

 
Leveranser till barn

Ska du skicka ditt Nallebud till ett barn rekommenderar vi att ange en målsmans namn som C/O, då brevbäraren inte nödvändigtvis vet att barnet är boende på adressen då det är vanligt förekommande att deras namn inte står med på brevlådan.

 
Leveranser till företag

När du skickar din omtanke till någons jobb så är det viktigt att ange både Företagets namn, fullständiga adress inklusive  Mottagarens namn och eventuell avdelning i adressen.

Rådan från oss är att ange följande:

– Företagets namn
– Mottagarens namn
– Eventuell avdelning mottagaren jobbar på
– Företagets fullständiga adress

Nallebudet tar inget ansvar om kund anger en icke fullständig  adress, och har ej möjlighet att begära kompletterande information vid fall detta sker. Om Nallebud ej är möjlig att leverera och kommer Nallebudet i retur ges möjligheten att skicka ordern på nytt mot en kostnad på 79 kronor för kunden. Vid fall där kunden önskar att ej skicka om Nallebudet, se mer information under “Leveransalternativ – Varubrev Postnord”

 
Leveranser till sjukhus

Just nu erbjuder vi tyvärr inte leveranser till sjukhus på grund av dess interna posthanteringar där Nallebud i för stor utsträckning inte kunnat nå mottagaren. Vi undersöker detta kontinuerligt.


Kundens ansvar

För oss är varje omtanke och Nallebud lika viktig!
Kunden är ansvarig för att ange en fullständig och korrekt adress till mottagaren av Nallebudet i samband med beställningen. Nallebudet bär ej ansvaret för leveransen om felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter har angetts. Vid förlust av Nallebud i dessa fall är kunden fullt betalningsansvarig.

Vid felaktigt angivna adressuppgifter som innebär att Leveransen kommer i retur till Nallebudet, kan kunden välja att skicka försändelsen på nytt mot en hanteringskostnad om 79 kronor som debiteras Kunden.

Kunden är även ensam ansvarig för säkerställandet av att mottagaren finns kvar på den i beställningen angivna adressen i minst fem (5) vardagar från skickdatum. Vid fall där mottagaren av någon anledning inte finns kvar på den angivna adressen i minst fem (5) vardagar tar Nallebudet ej ansvar för leveransen.

Vid de fall Kunden angivit felaktiga eller bristfälliga adressuppgifter, och ordern kommit i retur till Nallebudets lager och Kunden ej önskar att ordern ska skickas på nytt sker ingen återbetalning.

I de fall Leveransen försvinner på grund av felaktigt angivna adressuppgifter kan Kunden välja att skicka ett nytt Nallebud till kostnaden av Nallebudet samt fraktkostnad.

Reservation för Postens hantering.
Enligt Posten kommer 95 % av alla försändelser fram dagen efter att de postas. (vardagar) Vid leverans till Europa och resten av världen blir leveranstiden längre, och inga garantier kan ges då det hanteras av internationella posthanteringar.

Fraktkostnad

Nallebud skickas vart som helst inom Sverige som Varubrev med Postnord till den låga fraktkostnaden om 49 kronor inkl. moms. Andra priser kan förekomma för andra leveranssätt.

Nallebud kan i dagsläget endast skickas inom Sverige.

Reklamationer

Vid felaktig leverans eller felaktig vara, kontakta oss gärna på info@nallebudet.se. 

 
Krav

Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Vid köp av lotter krävs att både mottagare och beställare är minst 18 år, vilket kunden garanterar genom godkännandet av köpvillkoren i samband med köpet.

 
Personuppgifter

Personuppgifter lagras i vårt kundregister vid beställning av vara. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag.

 
Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms som är varierande beroende på vilken produkt du väljer. Vi reserverar oss för ev. momshöjningar eller andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Utöver detta tas förbehåll om prisändring inför ramen av prisföreskrifter gällande på leveranstidpunkten.

 
Betalning

Nallebudet är anslutet till Klarna Checkout som är ledande inom betaltjänster i Norden. Genom Klarna Checkout erbjuds du olika betalsätt efter att du har bekräftat ditt köp i kassan. De betalsätt som erbjuds är anpassade efter just dig.

Du kan läsa mer om Klarna Checkout på deras informationssida: https://klarna.com/sv/handla-med-klarna

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

 
Ångerrätt

När du skickar ett Nallebud till någon anses produkten vara förbrukad precis som när du skickar blommor till någon så är produkten och hälsningen förbrukad, därför gäller inte ångerrätten rakt av. Däremot så kan produkten självklart reklameras vid fel. Ångerrätten, vilket innebär att du kan skicka tillbaka produkten inom två veckor, gäller däremot på alla tillbehör som säljs med Nallebudet. Detta grundar sig på ett följande avsnitt i lagen om distanshandel: 4§ punkt 2: “en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal” kan alltså undantas från regeln om ångerrätt.

Nallebud med felaktiga adresser

Vänligen kontrollera att mottagaradressen som fylls i är korrekt. Nallebud, där felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter har uppgetts, ansvarar vi ej för. Dessa kan komma bort i posthanteringen eller levereras till felaktig adress. Vi är ej skyldiga att ersätta eller kompensera för detta. För mer information, läs mer under “Kundens ansvar”.